Mui Ne

Börjat våran jorden runt resa nu, vi började med två veckor i Indien där vi var i Bombay, Matheran(?) samt Palolem i Goa. Bombay var helt crazy, trafiken, aldrig sett något liknande. Folk som tutar, kör hur de vill ja osv. Vi träffade även på Sofies kompis Jacob som hängde på under våran tid i Indien.
Blev värsta kontrasten till Bombay när vi tog tåget till Matheran där det inte fanns en enda bil, utan vi blev tvungna att ta oss till resorten där vi skulle bo med hjälp av våran ben. Eftersom Matheran ligger uppe på ett berg mitt ute i ingenstans så var det en jäkla massa vägar upp och ner hela tiden. Det jobbiga var att vi var tvungna att bära runt på våra drygt 15kg väskor överallt men Jacob fick tag på någon liten Indier som bar hans väska medans jag och Sofie fick gå runt och släpa på våra. När vi väl kommit fram till boendet så visade det sig att det var värt att släpa runt på väskorna, för utsikten var gudomlig. (Bilder kommer när jag är tillbaka i Sverige).

Efter att vi tagit oss tillbaka till Bombay flög vi ner till Goa, där vi bodde i en liten hydda på stranden, och man fick vara glad om strömmen funkade under dagarna. Men vi klarade oss fint både utan ström och varmvatten de flesta dagarna.

Efter att vi varit i Goa i ungefär en vecka tog vi oss tillbaka till Bombay för att flyga vidare till Vietnam.

24h efter det att vi lämnat våran hydda på stranden i Goa var vi framme i nästa stora stad, Ho Chi Minh, vilken inte var riktigt lika hektiskt som Bombay men ändå full av trafik, framförallt mopeder. Det var mopeder överallt, vi fick reda på att i genomsnitt så äger varje person i Ho Chi Minh minst två mopeder var. Ju finare moped en kille hade desto mer attraktiv var han.

Under tiden i Ho Chi Minh hann vi med att kolla marknad, åka på Mekong deltat och även åka ut till Monkey Island där vi fick mata bla krokodiler.
Efter tre dagar i storstan kände vi för att åka till stranden, så vi bokade en nattbuss som skulle ta oss till Mui Ne, jag kan bara vara glad över att jag inte är allt för tjock, eftersom städerna i bussarna var väldigt små och trånga, den enda nackdelen var att jag var alldeles för lång! Men fram kom vi ändå, mitt i natten lämnade de av oss i byn Mui Ne där vi sedan skulle leta reda på vårdat boende som vi bokat dagen innan. Nackdelen var bara att vi inte tänkt på att kolla upp vart vi skulle bli avsläppta samt vart boendet låg. Så mitt ute i ingenstans skulle vi nu försöka hitta vårdat boende, men som tur ar hittade vi en taxi inte alls för långt där ifrån som vi hoppade in i, och som hittade rätt efter ett tag. Så nu ligger vi i sängen i Mui Ne 20m från havet. Helt okej!